Konu özeti
DEPREM
GİRİŞ
Özel gereksinimli olsun ya da olmasın toplumdaki tüm bireylerin kendini güvende hissetmek en temel gereksinimlerden birisidir. Özel gereksinimli bireyler günlük yaşamda ev, okul, park, alışveriş merkezi, cadde ve sokaklarda deprem, sel, yangın, kazalar ve hafif yaralanmalar gibi çeşitli tehlikelerle karşılaşabilirler. Günlük yaşamda karşılaşabilecekleri bu tehlikelerden korunabilmeleri için bazı temel güvenlik becerilerine sahip olmaları gerekmektedir.
Deprem, sel, yangın, tsunami ve heyelan gibi doğal afetlerden, savaş/seferberlik ve kaza gibi insan kaynaklı afetlerden korunma becerisi özel gereksinimli bireylerin savunmasız kalacağı durumlardır. Doğal ve insan kaynaklı afetlerden korunmak için özel gereksinimli bireylere öğretilecek beceriler ve alınabilecek gerekli önlemler bu bireylerin güvenliğini sağlamak için oldukça önemlidir.
DEPREM
Zihinsel yetersizliği olan ve otizmli bireylere öğretilebilecek önemli güvenlik becerilerinden birisi depremden korunma becerisidir. Depremlerde can kaybı ve ağır yaralanmaların artmasının en önemli nedenlerinden birisi de sarsıntı sırasında kişilerin kendilerini nasıl koruyacakları ve ne yapmaları gerektiğini bilmemelerinden kaynaklanmaktadır. Özellikle özel gereksinimli bireyler deprem sırasında ne olduğunu anlamayabilir ve savunmasız kalabilirler. Özel gereksinimli bireylere depremden korunma becerisinin öğretilmesi olası can kaybı ve yaralanmaların önüne geçilmesini sağlayabilir. Dolayısıyla bu becerinin özel gereksinimli bireylere öğretilmesi önemlidir.VİDEO MODEL
Video model ile öğretim zihinsel yetersizliği olan ya da otizmli bireylere, ister kendisi ister başka bir kişi olsun, bir beceriyi sergileyen bir modelin videosunu göstermeyi içerir. Daha sonra çocuk veya gençten videoda gösterilen adımları gerçekleştirmesi istenir. Video model ile öğretim güvenlik becerileri, konuşma becerileri, mesleki beceriler, oyun ve günlük yaşam becerilerinin öğretiminde etkili olmuştur. Araştırmalar, video modellemenin becerilerin daha hızlı edinilmesini ve genelleştirilmesini sağladığını göstermektedir.SOSYAL ÖYKÜLER
Zihinsel yetersizliği olan ya da otizmli bireylere sosyal becerileri öğretmek amacıyla belirli bir formatta yazılan, sosyal bilgiyi doğrudan ve kolay anlaşılır bir şekilde sunan kısa öykülerdir. Sosyal öyküler sosyal becerilerin yanı sıra yabancı kişilerin kaçırma girişimlerinden korunma, cinsel tacizden korunma ve alay etmeyle başa çıkma gibi güvenlik becerilerinin öğretiminde de kullanılmaktadır.
LambdaElements: 3YANGIN
GİRİŞ
Özel gereksinimli olsun ya da olmasın toplumdaki tüm bireylerin kendini güvende hissetmek en temel gereksinimlerden birisidir. Özel gereksinimli bireyler günlük yaşamda ev, okul, park, alışveriş merkezi, cadde ve sokaklarda deprem, sel, yangın, kazalar ve hafif yaralanmalar gibi çeşitli tehlikelerle karşılaşabilirler. Günlük yaşamda karşılaşabilecekleri bu tehlikelerden korunabilmeleri için bazı temel güvenlik becerilerine sahip olmaları gerekmektedir.YANGIN
Otizmli veya zihinsel yetersizliği olan bireyler evde ortaya çıkabilecek olası yangınlarda, tehlikeli bir durumu fark etme, korunma ve tehlikeli ortamdan uzaklaşma, diğer insanlardan yardım isteme gibi konularda sorunlar yaşayabilmektedirler. Bu bireylerin güvenliğini sağlamak amacıyla yangınla mücadelede temel davranışların öğretilmesi oldukça önemlidir.
VİDEO MODEL
Video model ile öğretim; otizmli veya zihinsel yetersizliği olan bireylere bir beceriyi sergileyen bir modelin videosunu göstermeyi içerir. Videodaki model kendisi veye bir başka bir kişi olabilir. Daha sonra çocuk veya gençten videoda gösterilen adımları gerçekleştirmesi istenir. Video model ile öğretim güvenlik becerileri, konuşma becerileri, mesleki beceriler, oyun ve günlük yaşam becerilerinin öğretiminde etkili olmuştur. Araştırmalar, video modellemenin becerilerin daha hızlı edinilmesini ve genelleştirilmesini sağladığını göstermektedir.SOSYAL ÖYKÜLER
Zihinsel yetersizliği olan ya da otizmli bireylere sosyal becerileri öğretmek amacıyla belirli bir formatta yazılan, sosyal bilgiyi doğrudan ve kolay anlaşılır bir şekilde sunan kısa öykülerdir. Sosyal öyküler sosyal becerilerin yanı sıra yabancı kişilerin kaçırma girişimlerinden korunma, cinsel tacizden korunma ve alay etmeyle başa çıkma gibi güvenlik becerilerinin öğretiminde de kullanılmaktadır.LambdaElements: 3SEL
GİRİŞ
Özel gereksinimli olsun ya da olmasın toplumdaki tüm bireylerin kendini güvende hissetmek en temel gereksinimlerden birisidir. Özel gereksinimli bireyler günlük yaşamda ev, okul, park, alışveriş merkezi, cadde ve sokaklarda deprem, sel, yangın, kazalar gibi çeşitli tehlikelerle karşılaşabilirler. Günlük yaşamda karşılaşabilecekleri bu tehlikelerden korunabilmeleri için bazı temel güvenlik becerilerine sahip olmaları gerekmektedir.SEL
Sel gibi afetler, sosyal hayatı olumsuz etkileyebilir. Bununla birlikte sel sonucu ortaya çıkan yıkımlar, otizimli ve zihinsel yetersizliği olan bireyler için barınma ve sağlıklı gıdaya ulaşma gibi sorunların daha belirgin olarak görülmesine neden olabilir. Ani bir su dalgasıyla baş etmek herkes için zordur, ancak otizmli ve zihinsel yetersizliği olan bireyler için çok daha endişe verici hale gelebilir.VİDEO MODEL
Video model ile öğretim otizmli veya zihinsel yetersizliği olan bireylere, ister kendisi ister başka bir kişi olsun, bir beceriyi sergileyen bir modelin videosunu göstermeyi içerir. Daha sonra çocuk veya gençten videoda gösterilen adımları gerçekleştirmesi istenir. Video model ile öğretim güvenlik becerileri, konuşma becerileri, mesleki beceriler, oyun ve günlük yaşam becerilerinin öğretiminde etkili olmuştur. Araştırmalar, video modellemenin becerilerin daha hızlı edinilmesini ve genelleştirilmesini sağladığını göstermektedir.SOSYAL ÖYKÜLER
Otizmli ya da zihinsel yetersizliği olan bireylere sosyal becerileri öğretmek amacıyla belirli bir formatta yazılan, sosyal bilgiyi doğrudan ve kolay anlaşılır bir şekilde sunan kısa öykülerdir. Sosyal öyküler sosyal becerilerin yanı sıra yabancı kişilerin kaçırma girişimlerinden korunma, cinsel tacizden korunma ve alay etmeyle başa çıkma gibi güvenlik becerilerinin öğretiminde de kullanılmaktadır.LambdaElements: 3TRAFİK KAZASI
GİRİŞ
Özel gereksinimli olsun ya da olmasın toplumdaki tüm bireylerin kendini güvende hissetmek en temel gereksinimlerden birisidir. Özel gereksinimli bireyler günlük yaşamda ev, okul, park, alışveriş merkezi, cadde ve sokaklarda deprem, sel, yangın, kazalar ve hafif yaralanmalar gibi çeşitli tehlikelerle karşılaşabilirler. Günlük yaşamda karşılaşabilecekleri bu tehlikelerden korunabilmeleri için bazı temel güvenlik becerilerine sahip olmaları gerekmektedir.TRAFİK KAZASI
Günlük yaşamımızda meydana gelebilecek trafik kazaları gibi insan kaynaklı afetlerden korunma becerisi özel gereksinimli bireylerin savunmasız kalacağı durumlardır. İnsan kaynaklı afetlerden korunmak için özel gereksinimli bireylere öğretilecek beceriler ve alınabilecek gerekli önlemler bu bireylerin güvenliğini sağlamak için oldukça önemlidir.SOSYAL ÖYKÜLER
Zihinsel yetersizliği olan ya da otizmli bireylere sosyal becerileri öğretmek amacıyla belirli bir formatta yazılan, sosyal bilgiyi doğrudan ve kolay anlaşılır bir şekilde sunan kısa öykülerdir. Sosyal öyküler sosyal becerilerin yanı sıra yabancı kişilerin kaçırma girişimlerinden korunma, cinsel tacizden korunma ve alay etme ile başa çıkma ve doğal ve insan kaynaklı afet eğitimlerinde güvenlik becerilerinin öğretiminde de kullanılmaktadır.
LambdaElements: 2KAYBOLMA
GİRİŞ
Özel gereksinimli olsun ya da olmasın toplumdaki tüm bireylerin kendini güvende hissetmek en temel gereksinimlerden birisidir. Özel gereksinimli bireyler günlük yaşamda ev, okul, park, alışveriş merkezi, cadde ve sokaklarda deprem, sel, yangın, kazalar, kaybolma ve hafif yaralanmalar gibi çeşitli tehlikelerle karşılaşabilirler. Günlük yaşamda karşılaşabilecekleri bu tehlikelerden korunabilmeleri için bazı temel güvenlik becerilerine sahip olmaları gerekmektedir.
KAYBOLMA
Özel gereksinimli bireylerin kaybolmaları yaşanabilecek olaylar arasında yer almaktadır. Alışık olmadığı bir cadde ve sokakta kaybolduğunda özel gereksinimli bireyler içinde bulundukları durumu anlamakta zorlanabilirler. Bu gibi bir durumda özel gereksinimli bireylerin kaybolduklarında ankesörlü, sabit veya cep telefonu kullanarak yardım isteme ve güvenli kişilerle iletişime geçme becerilerini sergileyebilmeleri önemli ve gereklidir.VİDEO MODEL
Video model ile öğretim zihinsel yetersizliği olan ya da otizmli bireylere, ister kendisi ister başka bir kişi olsun, bir beceriyi sergileyen bir modelin videosunu göstermeyi içerir. Daha sonra çocuk veya gençten videoda gösterilen adımları gerçekleştirmesi istenir. Video model ile öğretim güvenlik becerileri, konuşma becerileri, mesleki beceriler, oyun ve günlük yaşam becerilerinin öğretiminde etkili olmuştur. Araştırmalar, video modellemenin becerilerin daha hızlı edinilmesini ve genelleştirilmesini sağladığını göstermektedir.SOSYAL ÖYKÜLER
Zihinsel yetersizliği olan ya da otizmli bireylere sosyal becerileri öğretmek amacıyla belirli bir formatta yazılan, sosyal bilgiyi doğrudan ve kolay anlaşılır bir şekilde sunan kısa öykülerdir. Sosyal öyküler sosyal becerilerin yanı sıra yabancı kişilerin kaçırma girişimlerinden korunma, cinsel tacizden korunma ve alay etmeyle başa çıkma gibi güvenlik becerilerinin öğretiminde de kullanılmaktadır.LambdaElements: 3RT1
OTİZMLİ BİREYLER İLE İLETİŞİM KURMA
OTİZM NEDİR? OTİZMLİ BİREYLER AFETLERDE NASIL TEPKİ VERİR?YANGIN, DEPREM, SEL GIBI AFET VE ACIL DURUMLARDA OTIZMLI BIREYLERLE İLETIŞIM KURMA ARAMA KURTARMA EKIBINE YÖNELIK KILAVUZ
RT2
DOWN SENDROMLU BİREYLER İLE İLETİŞİM KURMA
AFET VE ACİL DURUM SONRASINDA MÜDAHALE EKİPLERİ İÇİN DOWN SENDROMLU BİREYLERLE İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRICI KILAVUZ
ESKİŞEHİR AFAD
PROJE KOORDİNATÖRÜ
ESKİŞEHİR İL AFET VE ACİL DURUM MÜDÜRLÜĞÜ (ESKİŞEHİR AFAD)
Eskişehir AFAD, Türkiye Cumhuriyeti İçişleri Bakanlığı'na bağlı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı'nın (AFAD) 81 taşra teşkilatından biridir.
- Herhangi bir acil durum ve afet durumunda tüm kurumlar arasında koordinasyon ve işbirliğinin sağlanması,
- Önlem almak için organizasyonların harekete geçirilmesi,
- Afet ve acil durumlara müdahale edilmesi,
- Afet risk azaltma, müdahale ve iyileştirme planlarının hazırlanması,
- Toplumun afet risklerine karşı hazırlanması,
görevlerinden sorumludur.
LambdaElements: 1ESOGÜ
PROJE ORTAĞI
ESKİSEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, eğitim-öğretimde mükemmeliyet hedefiyle ulusal ve uluslararası düzeyde tercih edilmeyi, bilimsel çalışmaların sonuçlarını toplumun talepleri doğrultusunda faydaya ve ekonomik ürüne dönüştürmeyi, etkin ve rekabetçi sağlık hizmetleri sunmayı, girişimci ve yenilikçi mezunlar ve araştırmacılar yetiştirmeyi görev edinmiştir. https://www.ogu.edu.tr
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESUZEM) online ders alan öğrencilere yüksek kaliteli akademik programlar ve sorunsuz hizmetler sunmak için çalışmaktadır. https://uzem.ogu.edu.tr
Kurumsal İletişim Uygulama ve Araştırma Merkezi Üniversite’nin basın ve halkla ilişkiler ile medya faaliyetlerini yürütmek üzere kurulmuştur. https://kurumsal.ogu.edu.tr
LambdaElements: 1YERSIS
PROJE ORTAĞI
YERSİS ANALİZ MODELLEME EĞT. DAN. HİZM. SAN. TİC. LTD. ŞTİ. (YERSİS)
YERSİS, Eskişehir Teknoloji Geliştirme Bölgesinde (ETGB) faaliyet gösteren bir araştırma ve geliştirme (Ar-Ge) şirketidir. ETGB; Eskişehir - Anadolu teknoloji araştırma parkı ve teknoloji geliştirme bölgesi aşaması profesyonel araştırma ve geliştirme birimleri ile teknoloji geliştirme bölgelerinde yoğunlaşmıştır. YERSİS, yazılım ve donanım konusunda araştırma ve geliştirme faaliyetleri yürütmektedir.
YERSIS, afet yönetimi ve afet riskinin azaltılması konularında multidisipliner araştırmalar yürütmektedir. Ayrıca, bir afet sırasında özel ihtiyaçları olan bireyler arasında erişilebilirlik konusunda coğrafi bilgi sistemi (CBS) tabanlı bir yaklaşım kullanarak araştırmalar yapmaktadır.
LambdaElements: 1UCSC
PROJE ORTAĞI
CATHOLIC UNIVERSITY OF SACRED HEART
Università Cattolica del Sacro Cuore (Sacred Heart Katolik Üniversitesi, UCSC) 1921 yılında Peder Agostino Gemelli tarafından kurulmuştur ve şu anda beş kampüsten oluşmaktadır (Milano, Roma, Piacenza, Brescia ve Campobasso). Yaşam ve toplum için çok önemli konuların incelenmesine ve anlaşılmasına yöneliktir araştırma faaliyetleri 54 enstitü, 22 Bölüm ve 70 araştırma merkeziyle devam etmektedir.
Sacred Heart Katolik Üniversitesi Pedagoji Bölümü ve özellikle Engellilik ve Marjinalleşme Araştırma Merkezi (CeDisMa), danışmanlık ve eğitim faaliyetleri yürütmekte, aynı zamanda otizmli bireyler için eğitim faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik projeler yürütmektedir. Merkez araştırma ve danışmanlık faaliyetleri aşağıdaki konulara odaklanmaktadır:
- Skolastik içerme,
- Sınıf Yönetimi,
- Farklılaştırılmış öğretim,
- Davranış problemlerinin yönetimi,
- Okullar, aileler, dernekler ve yerel yetkililerle ağ oluşturma çalışmaları,
- Özel eğitim ihtiyaçları,
- Zihinsel engeller, fiziksel engeller, duyusal engeller, otizm, DEHB, nadir görülen sendromlar,
- Dahil etme teknolojileri,
- Kapsayıcı öğrenme, işbirlikçi öğrenme, akran eğitimi,
- 0 ila 6 yaş arası çocuklar için erken çocukluk müdahalesi ve erken zorluk tespiti.
LambdaElements: 1TOHUM OTİZM VAKFI
PROJE ORTAĞI
TOHUM OTİZM VAKFI
Tohum Otizm Vakfı, “Otizm Spektrum Bozukluğu ve Diğer Yaygın Gelişim Bozuklukları (PDD)” olan çocukların ülke çapında özel eğitim yoluyla erken teşhis ve sosyal entegrasyonuna öncülük etmek ve yaygınlaştırmak amacıyla kâr amacı gütmeyen bir sivil toplum kuruluşu olarak 15 Nisan 2003 tarihinde kurulmuştur. Tohum Otizm Vakfı, 2005 yılında ABD'de otizm konusunda önde gelen kurumlardan biri olan Princeton Child Development Institute (Princeton Çocuk Gelişimi Enstitüsü, PCDI) ile know-how anlaşması yaptı. Anlaşmanın amacı Türkiye'de Enstitü ile aynı modeli kullanan bir okul kurmaktır.
LambdaElements: 1MSSA
PROJE ORTAĞI
MACEDONIAN SCIENTIFIC SOCIETY FOR AUTISM
MSSA, Makedonya Cumhuriyeti ve ötesinde hem akademik ortaklar hem de ailelerle birlikte çalışma ve etkinlikler düzenleme konusunda önemli deneyime ve uzmanlığa sahiptir. Üyeleri, engellilik ve otizm alanında Makedonya Cumhuriyeti'nin önde gelen akademisyenlerini ve uygulayıcılarını içerir. MSSA, AB araştırma projelerinde çalışma ve ASD'nin çeşitli tematik alanlarında AB finansmanı için başarılı bir şekilde teklif veren konsorsiyumlar oluşturma konusunda uzun bir geleneğe sahiptir. Başarımızın bir kısmı, MSSA'nın hem STK sektöründe hem de akademide bölgesel ve uluslararası düzeyde sürdürdüğü kaliteli ve güvenilir ortaklardan oluşan geniş ağdan kaynaklanmaktadır.
MSSA, 2000 yılından bu yana çeşitli Erasmus, Leonardo Da Vinchi, COST, Erasmus+ & LLP projelerinin ve diğer Avrupa projelerinin geliştirilmesine ve uygulanmasına katılmıştır. Ayrıca MSSA, özel eğitimcilere yönelik seminerler, konferanslar ve diğer proje türlerini başarıyla organize etmiştir. Dernek, son yirmi iki (22) yılda ASD, Down sendromu, inovasyon, proje yönetimi ve diğer alanlarda 20'den fazla ulusal ve uluslararası seminer düzenlemiştir.
LambdaElements: 1EDSA
PROJE ORTAĞI
EUROPEAN DOWN SYNDROME ASSOCIATION
Avrupa Down Sendromu Derneği (EDSA), Avrupa genelinde down sendromlu kişileri destekleyen ve temsil eden kâr amacı gütmeyen bir kuruluştur. Avrupa Down Sendromu Derneği (EDSA), Down sendromlu kişilerin topluma her düzeyde tam olarak dahil edilmesini destekleyen ve bu amaçla faaliyet yürüten 42 ulusal Down Sendromu kuruluşunu temsil eden bir şemsiye STK'dır. Üyeleri aracılığıyla kapsayıcı eğitim, istihdam, kültür ve spor gibi sağlıkla ilgili konularda, konu ile ilgili araştırmalar da dahil olmak üzere geniş uzmanlığa sahiptir.
EDSA'nın ana hedefi, ırk, dil, din, felsefi veya politik hususlardan bağımsız olarak Down sendromlu kişilerin eksiksiz gelişimini desteklemektir. EDSA, her birinin mümkün olduğu kadar normal bir hayat sürdürebilmesi için Down sendromlu kişilerin sağlığını, eğitimini ve öğretimini ve katılımını iyileştirmeyi amaçlamaktadır.
LambdaElements: 1TDSD
PROJE ORTAĞI
TÜRKİYE DOWN SENDROMU DERNEĞİ (TDSD)
Dünyada ve Türkiye'deki down sendromu ile ilgili güncel gelişmeleri çok yakından takip eden, Down sendromunu duyurmak, toplumsal farkındalığı yükseltmek için sürekli çalışan, ülke genelinde aile ve uzmanlara destek verebilen ve o bölgedeki destek kuruluşlarına nasıl ulaşılabileceği konusunda yönlendirebilen ve böylece tüm kurumlarla işbirliği içinde çalışmayı amaçlayan bir misyon üstlenen, yani esas olarak toplumun engellilik algısını etkileyen projeler yürüterek Down Sendromlu bireylerin bebeklikten itibaren her yaşta ve konumda karşılaştıkları ayrımcılık ile mücadele ederek, fırsat eşitliği sağlamayı ve toplumdaki vazgeçilmez yerlerini sağlamlaştırmayı amaçlayan bir sivil toplum kuruluşuyuz. Down Türkiye çalışma grubu olarak 2009 yılında bir platform olarak kurulduk. 2011 yılında dernekleşme işlemlerimizi tamamladık ve "Türkiye Down Sendromu Derneği" olarak faaliyetlerimize devam etmeye başladık. Merkezimiz İstanbul'dadır. Ankara, Adana, Tokat, Adıyaman, Eskişehir ve Kastamonu'da temsilcilik ve şubelerimiz bulunmaktadır.
European Down Syndrome Association Yönetim Kurulu Başkan Yardımcılığı ve Down Syndrome International Türkiye Temsilciliği görevlerini yürüten ve Avrupa'da 35, dünyada 136 ülkenin Down sendromu derneklerine erişimimiz bir sivil toplum kuruluşuyuz. Engelli Çocuk Hakları Ağı Kurucu Sekretarya Üyesi, Eğitimde Eşit Haklar Platformu Kurucu Üyesi ve Nadir Hastalıklar Ağı Danışma Kurulu Üyesi olarak Türkiye'de engellilik alanında çalışan yüze yakın sivil toplum kuruluşu ile birlikte engelli çocuk hakları alanında da çalışmalar sürdürmekteyiz.
LambdaElements: 1LABEL PROJESİ
Sayfalar: 4