• DEPREM

    GİRİŞ

    Özel gereksinimli olsun ya da olmasın toplumdaki tüm bireylerin kendini güvende hissetmek en temel gereksinimlerden birisidir. Özel gereksinimli bireyler günlük yaşamda ev, okul, park, alışveriş merkezi, cadde ve sokaklarda deprem, sel, yangın, kazalar ve hafif yaralanmalar gibi çeşitli tehlikelerle karşılaşabilirler. Günlük yaşamda karşılaşabilecekleri bu tehlikelerden korunabilmeleri için bazı temel güvenlik becerilerine sahip olmaları gerekmektedir. 

    Deprem, sel, yangın, tsunami ve heyelan gibi doğal afetlerden, savaş/seferberlik ve kaza gibi insan kaynaklı afetlerden korunma becerisi özel gereksinimli bireylerin savunmasız kalacağı durumlardır. Doğal ve insan kaynaklı afetlerden korunmak için özel gereksinimli bireylere öğretilecek beceriler ve alınabilecek gerekli önlemler bu bireylerin güvenliğini sağlamak için oldukça önemlidir.

    DEPREM 
    Zihinsel yetersizliği olan ve otizmli bireylere öğretilebilecek önemli güvenlik becerilerinden birisi depremden korunma becerisidir. Depremlerde can kaybı ve ağır yaralanmaların artmasının en önemli nedenlerinden birisi de sarsıntı sırasında kişilerin kendilerini nasıl koruyacakları ve ne yapmaları gerektiğini bilmemelerinden kaynaklanmaktadır. Özellikle özel gereksinimli bireyler deprem sırasında ne olduğunu anlamayabilir ve savunmasız kalabilirler. Özel gereksinimli bireylere depremden korunma becerisinin öğretilmesi olası can kaybı ve yaralanmaların önüne geçilmesini sağlayabilir. Dolayısıyla bu becerinin özel gereksinimli bireylere öğretilmesi önemlidir.
    VİDEO MODEL 
    Video model ile öğretim zihinsel yetersizliği olan ya da otizmli bireylere, ister kendisi ister başka bir kişi olsun, bir beceriyi sergileyen bir modelin videosunu göstermeyi içerir. Daha sonra çocuk veya gençten videoda gösterilen adımları gerçekleştirmesi istenir. Video model ile öğretim  güvenlik becerileri, konuşma becerileri, mesleki beceriler, oyun ve günlük yaşam becerilerinin öğretiminde etkili olmuştur. Araştırmalar, video modellemenin becerilerin daha hızlı edinilmesini ve genelleştirilmesini sağladığını göstermektedir.
    SOSYAL ÖYKÜLER
    Zihinsel yetersizliği olan ya da otizmli bireylere sosyal becerileri öğretmek amacıyla belirli bir formatta yazılan, sosyal bilgiyi doğrudan ve kolay anlaşılır bir şekilde sunan kısa öykülerdir. Sosyal öyküler sosyal becerilerin yanı sıra yabancı kişilerin kaçırma girişimlerinden korunma, cinsel tacizden korunma ve alay etmeyle başa çıkma gibi güvenlik becerilerinin öğretiminde de kullanılmaktadır.

YANGIN